همشهری آنلاین: مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با استقبال از طرح "به پیشواز بهار می‌رویم" سازمان زیباسازی گفت: دخیل کردن مردم در خانه تکانی شهر بهترین راهکار برای زیباتر کردن شهر است.

بهار و شهر

به گزارش همشهری آنلاین، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، برگزاری طرح "به پیشواز بهار می‌رویم" را اقدامی شایسته و همسو با سنت‌های فرهنگی ایرانیان دانست و گفت: این یک کار فرهنگی است که به مرور زمان باید به فرهنگ سازی منجر شود.

امیدواریم این اقدامات به جایی برسد که در راستای سنت حسنه نوروز که بخشی از رسوم آن، خانه تکانی، نظافت و بهداشت است؛ مردم در پایان سال با مشارکت شهرداری‌ها در سطح محلات و مناطق، شهر خود را تمیز کنند.

مرتضی طلایی ادامه داد: مردم همه ساله در آستانه عید نوروز به نظافت منازل خود می‌پردازند، اما باید بکوشیم تا در آینده شهروندان نظافت را از منازل خود شروع کنند و به معابر و فضاهای عمومی شهر ختم کنند و همه کمک کنیم تا شهر خود را تمیز کنیم.

وی درباره نقش هنر در کاستن از آلودگی بصری شهر و تلطیف فضاهای عمومی گفت: هنر و هنرمند نقش تعیین کننده‍ای در بهبود رفتارها و سبک زندگی ما دارند.

یک تصویر، یک عکس و نشانه‌ای از یک اثر هنری قابلیت آن را دارد که انسان را متحول کند. به همین جهت ما باید از ظرفیت‌های هنری و هنرمندان و فعالیت‌های هنری مبتنی بر مبانی ارزشی و اخلاقی خود در سطح جامعه بیشتر استفاده کنیم.

طلایی با تایید اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران در زمینه آوردن هنر به سطح شهر گفت: اقداماتی که سازمان زیباسازی تاکنون در این زمینه انجام داده خوب و موفقیت‌آمیز بوده، ولی باید عمق بیشتری پیدا کند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تاثیر طرح پلاک بهاری در افزایش مشارکت شهروندی گفت: به میزانی که ما بتوانیم عملیات خود را در زمینه‌های مختلف با مداخله و مشارکت مردم اجرایی کنیم، می‌توانیم مشارکت شهروندی را تقویت کنیم.

نگوییم که مردم مشارکت کنند، بعد خودمان برویم آن کار را انجام بدهیم؛ بلکه برویم ببینیم چگونه می‌توانیم مردم یک محله را برای نظافت یک محله پای کار بیاوریم.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال شهرداری یک ناحیه یا مدیریت یک محله روزی را با هماهنگی نهادهای محله به عنوان روز نظافت محله اعلام کنند و همه افراد آن محل بیایند و محله خود را تمیز کنند.

این نوع کارها می‌تواند زمینه مشارکت عملی و بیشتر مردم را در اداره شهر فراهم کند.

طرح پیشواز بهار سال 1393 به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، در هفت بخش، دیدار نو، رفتار نو، خیال نو، رنگ نو، سامان نو، سیمای نو و اندیشه نو برگزار می‌شود.

کد خبر 252342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز